Ikhlaskah kita meminta maaf?

Apabila kesalahan telah kita lakukan, semestinya sejak azali, adat dan adab yang baik untuk kita meminta maaf. Sudah berbuat kesalahan dan tidak meminta maaf itu buruk, jijik dan hina.

Namun, adakah ikhlas kita meminta maaf?

Tidak dinafikan manusia mempunyai rasa antara hati sesama mereka. Melalui naluri ini, kita seakan merasa ikhlas atau tidak kemaafan yang dipinta. Masalah utama ialah mereka yang melakukan kesalahan seolah-olah tidak ikhlas meminta maaf. Kerana proses minta maaf ibarat melepaskan batuk di tangga. Tidak sempurna, cacat di mata kita. Lalu terbit soalan, cemuhan, pandangan serong terhadap kita sedangkan kemaafan ditagih dari kita dan si dia yang berbuat salah.

“sedangkan nabi ampunkan ummat”

“aku dah minta maafkan, apalagi yang tak puas hati?”

Ini antara kata2 yang pada saya tidak wajar diungkapkan oleh si pesalah. Laksana meminta sesuatu yang berharga dari seseorang, begitulah meminta kemaafan.

 Perlunya kemaafan ditagih dengan cara yang betul supaya kemaafan tidak murah!!

Saya ingin nyatakan dengan tegas bahawa kemaafan adalah milik mereka yang ditagih kemaafan. Pelaku salah perlu sedar perkara ini. Jangan beranggapan kemaafan sesuatu yang layak anda dapat dengan mudah dan murah. Andai kata kemaafan tidak dapat diberi kepada anda, suka saya ingatkan anda telah berhutang dengan si dia, berdosa di sisi Tuhan.

Tidak memberi kemaafan bukan sesuatu kesalahan!

Wajar kita perbetulkan persepsi kita terhadap proses minta maaf. Rasa ikhlas itu dapat kita sambung, hantar terus kepada si dia jika itu tujuan yang benar, InsyaAllah! Yakinlah!

Retaknya pinggan kerana dilempar, andai digam sekalipun, retaknya tetap kelihatan. Jangan ulangi kesalahan yang telah kita buat. Sebab berulangnya kesalahan yang kita buat sebab kita merasa maaf itu murah dan senang kita perolehi.

Bermaafan lah sesama kita kerana itu tuntutan agama.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s